Statut Stowarzyszenia
Polskie Towarzystwa Mindfulness
Rozdział I
Postanowienia ogólne
Artykuł 1
- Stowarzyszenie przyjmuje nazwę STOWARZYSZENIE POLSKIE TOWARZYSTWO MINDFULNESS.
- Stowarzyszenie Polskie Towarzystwo Mindfulness, zwane dalej „Stowarzyszeniem” działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o Stowarzyszeniach (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 roku Nr 79, poz. 855) oraz niniejszego statutu.
Artykuł 2
Stowarzyszenie, jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem mającym na celu:
- Rozwijanie i propagowanie inicjatyw i działań sprzyjających uznaniu oraz rozwojowi teorii i praktyki w zakresie podejścia mindfulness (rozwijających uważność) oraz zbliżonych podejść czerpiących inspiracje z tradycji kontemplatywnych, w szczególności MBSR – Mindfulness Based Stress Reduction oraz nurty terapeutyczne określane jako trzecia fala CBT (terapia poznawczo-behawioralna), w tym przede wszystkim MBCT – Mindfulness Based Cognitive Therapy.
- Upowszechnianie wiedzy w zakresie określonym w punkcie poprzedzającym.
- Doskonalenie i wprowadzanie metod i technik mindfulness do praktyki klinicznej oraz innych obszarów gdzie znajduje ona swoje zastosowanie, takich jak rozwój osobisty i organizacje.
- Nadzór nad stosowaniem zasad wynikających z podejścia mindfulness.
Artykuł 3
- Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania swoich celów Stowarzyszenia może prowadzić działalność również poza granicami kraju
- Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Warszawa.
Artykuł 4
Stowarzyszenie zostaje powołane na czas nieokreślony.
Rozdział II
Formy działania
Artykuł 5
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- Wszechstronne propagowanie metod i technik zgodnych z zasadami podejścia mindfulness.
- Kształcenie terapeutów, instruktorów i superwizorów z zakresu różnych form terapii i innych oddziaływań opartych na mindfulness, w tym w szczególności nauczyciela MBSR / MBCT oraz wydawanie zaświadczenie o odbytych szkoleniach.
- Organizowanie treningów, warsztatów i konferencji na temat metod i technik mindfulness.
- Współpracę i wzajemną pomoc członków Stowarzyszenia.
- Współpracę i wymianę doświadczeń z pokrewnymi organizacjami i instytucjami oraz korzystanie z doświadczeń uznanych specjalistów w dziedzinie mindfulness.
- Organizowanie wykładów, kursów, konferencji i seminariów naukowych związanych tematycznie z mindfulness i psychologią buddyjską.
- Organizowanie superwizji dla terapeutów i instruktorów mindfulness.
- Organizowanie i prowadzenie szkoleń dla członków towarzystwa i osób zainteresowanych, z udziałem wybitnych wykładowców z kraju i zagranicy.
- Wydawanie certyfikatów: nauczyciela podejścia mindfulness, w tym nauczyciela MBSR/MBCT oraz Superwizora podejścia mindfulness
- Prowadzenie działalności badawczej, naukowej i publicystycznej.
- Współpracę z krajowymi i zagranicznymi organizacjami zajmującymi się zdrowiem psychicznym i rozwojem osobowości.
- Stworzenie ogólnopolskiej sieci profesjonalistów specjalizujących się w podejściu opartym na mindfulness pracujących samodzielnie bądź w grupach pod patronatem stowarzyszenia i wytycznymi towarzystw międzynarodowych.
- Utrzymywanie kontaktów z innymi towarzystwami zawodowymi i naukowymi, w kraju i za granicą.
- Reprezentowanie członków Stowarzyszenia wobec instytucji państwowych i społecznych.
Artykuł 6
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, na zasadach ogólnych, określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
- Działalność gospodarcza może być prowadzona w zakresie:
- Drukowanie gazet (18.11.Z)
- Pozostałe drukowanie (18.12.Z)
- Reprodukcja zapisanych nośników informacji (18.20.Z)
- Wydawanie książek (58.11.Z)
- Wydawanie gazet (58.13.Z)
- Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków (58.14.Z)
- Pozostała działalność wydawnicza (58.19.Z)
- Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych (59.11.Z)
- Działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych (59.20.Z)
- Działalność wspomagająca edukację (85.60.Z)
- Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (72.19.Z)
- Działalność organizacji komercyjnych i pracodawców (94.11.Z)
- Działalność organizacji profesjonalnych (94.12.Z).
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
Artykuł 7
Stowarzyszenie posiada członków:
- zwyczajnych;
- honorowych;
- nadzwyczajnych;
- wspierających.
Artykuł 8
- Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej. Osoba prawna oraz jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
- Osoba prawna oraz jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
Artykuł 9
- Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, będąca obywatelem polskim lub cudzoziemcem, która spełnia łącznie następujące przesłanki:
- uzyskała tytuł magistra lub lekarza medycyny – lub analogiczny tytuł w przypadku cudzoziemców, lub kiedy kandydat nie ma wyższego wykształcenia lecz reprezentuje wysoki poziom intelektualny i moralny.
- zaakceptowała statutowe cele Stowarzyszenia,
- złożyła pisemną deklarację o przyjęcie na członka zwyczajnego Stowarzyszenia.
- uzyskała pisemną rekomendację dwóch członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
- Decyzję o przyznaniu członkostwa zwyczajnego wydaje Zarząd Główny.
Artykuł 10
- Członkiem nadzwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, będąca obywatelem polskim lub cudzoziemcem, która spełnia łącznie następujące przesłanki:
- zaakceptowała statutowe cele Stowarzyszenia,
- złożyła pisemna deklarację o przyjęcie na członka nadzwyczajnego Stowarzyszenia.
- uzyskała pisemną rekomendację dwóch członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
- Decyzję o przyznaniu członkostwa nadzwyczajnego wydaje Zarząd Główny.
Artykuł 11
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej zainteresowana merytoryczną działalnością Stowarzyszenia i akceptująca jego cele, która zadeklaruje pomoc finansową lub rzeczową na cele statutowe Stowarzyszenia.
- Członek wspierający obowiązany jest do:
- niesienie pomocy finansowej lub rzeczowej na cele statutowe Stowarzyszenia;
- wspieranie i propagowanie działalności statutowej Stowarzyszenia.
- Decyzję o przyznaniu członkostwa wspierającego wydaje Zarząd Główny na wniosek dwóch członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
Artykuł 12
- Członkostwo honorowe nadaje – na wniosek Zarządu Głównego lub Rady Stowarzyszenia – Walne Zgromadzenie osobom, szczególnie zasłużonym dla rozwoju podejścia mindfulness lub dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.
- Członek honorowy zwolniony jest z obowiązku opłacania składek członkowskich.
Artykuł 13
- Z zastrzeżeniem postanowień artykułu poprzedzającego, członkostwo w Stowarzyszeniu nabywa się na mocy uchwały Zarządu Głównego podjętej w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia przez kandydata deklaracji członkowskiej.
- W przypadku podjęcia przez Zarząd Główny uchwały odmawiającej przyjęcia w poczet członków Stowarzyszenia, zainteresowany ma prawo, w terminie jednego miesiąca od daty doręczenia powyższej uchwały, złożyć na ręce Zarządu Głównego odwołanie do Walnego Zgromadzenia. Walne Zgromadzenie rozpatruje odwołanie w czasie najbliższych obrad. Stanowisko Walnego Zgromadzenia jest ostateczne.
Artykuł 14
- Członek zwyczajny ma prawo brać udział w życiu Stowarzyszenia, w szczególności:
- przysługuje mu bierne i czynne prawo wyborcze,
- ma prawo zgłaszać wnioski i postulaty dotyczące działalności Stowarzyszenia;
- ma prawo korzystać z pomocy i zaplecza Stowarzyszenia w podejmowanych działaniach zgodnych z jego celami statutowymi;
- ma prawo brać udział w pracach, zebraniach i innych przedsięwzięciach Stowarzyszenia z prawem głosu.
- Członek zwyczajny obowiązany jest do:
- przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia;
- regularnego opłacania składek na rzecz Stowarzyszenia;
- czynnego uczestnictwa w realizacji celów statutowych Stowarzyszenia;
- dbania o dobre imię i mienie Stowarzyszenia.
Artykuł 15
- Członek nadzwyczajny nie posiada biernego ani czynnego prawa wyborczego, może jednak brać udział z głosem doradczym w pracach Stowarzyszenia, poza tym posiada takie prawa i obowiązki, jak członek zwyczajny.
- Do obowiązków członka nadzwyczajnego należy:
- przestrzeganie statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia;
- regularne opłacanie składek na rzecz Stowarzyszenia;
- czynne uczestnictwo w realizacji celów statutowych Stowarzyszenia;
- dbanie o dobre imię i mienie Stowarzyszenia.
Artykuł 16
Członek wspierający nie posiada biernego ani czynnego prawa wyborczego, może jednak brać udział z głosem doradczym w pracach Stowarzyszenia, zgłaszać do władz Stowarzyszenia wnioski i postulaty dotyczące podejmowanych przez Stowarzyszenie zadań.
Artykuł 17
Członek honorowy nie posiada biernego ani czynnego prawa wyborczego, może jednak brać udział z głosem doradczym w pracach Stowarzyszenia, poza tym posiada takie prawa jak członek zwyczajny.
Artykuł 18
- Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
- dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi Głównemu;
- śmierci członka;
- wykluczenia przez Zarząd Główny:
- za zaleganie z opłatą składki członkowskiej za okres przekraczający 12 miesięcy; w szczególnie uzasadnionych przypadkach Zarząd Główny może odstąpić od skreślenia, a zaległości umorzyć albo jej spłatę rozłożyć na raty;
- w wyniku utraty praw publicznych na mocy prawomocnego orzeczenia sądu;
- wykluczenia na mocy orzeczenia Sądu Koleżeńskiego.
- Osoba wykluczona lub skreślona ma prawo wnieść, za pośrednictwem Zarządu Głównego, odwołanie do Walnego Zgromadzenia w terminie 14 dni od daty doręczenia jej pisemnej uchwały o skreśleniu albo wykluczeniu. Walne Zgromadzenie rozpatruje odwołanie w czasie najbliższych obrad. Decyzja Walnego Zgromadzenia jest ostateczna. Do czasu rozstrzygnięcia odwołania przez Walne Zgromadzenie prawa wykluczonego lub skreślonego członka są zawieszone za wyjątkiem możliwości uczestniczenia w Walnym Zgromadzeniu, którego przedmiotem jest rozstrzygnięcie odwołania.
Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia
Artykuł 19
- Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia, zwane „Walnym Zgromadzeniem”;
- Zarząd Główny;
- Komisja Rewizyjna;
- Rada Stowarzyszenia;
- Sąd Koleżeński.
- Wybory do wybieralnych władz Stowarzyszenia odbywają się w głosowaniu tajnym. Wybór wybieralnych władz Stowarzyszenia następuje spośród nieograniczonej liczby kandydatów.
- Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej połowy członków, o ile dalsze postanowienia Statutu nie stanowią inaczej.
- Kadencja wybieralnych władz Stowarzyszenia trwa 3 lata.
- Mandat członka Zarządu Głównego, Rady Stowarzyszenia, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego wygasa z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia, którego przedmiotem było zatwierdzenie sprawozdania finansowego Stowarzyszenia za ostatni pełny rok obrotowy pełnienia funkcji członka Zarządu Głównego, Rady Towarzystwa, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego.
- Mandat członka Zarządu Głównego, Rady Stowarzyszenia, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego wygasa w przypadku złożenia rezygnacji, śmierci lub odwołania mocą uchwały Walnego Zgromadzenia.
- W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Zarządu Głównego, Rady Stowarzyszenia, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego, o którym mowa w ust. 6 powyżej, w miejsce danego członka zostaje powołany ten spośród kandydatów, który w wyborach do tych władz uzyskał największą, kolejną liczbę głosów.
- Liczba członków Zarządu Głównego, Rady Stowarzyszenia, Komisji Rewizyjnej lub Sądu Koleżeńskiego powołanych w sposób określony w ustępie poprzedzającym, nie może być większa niż połowa liczby członków danego organu, wybranych bezpośrednio przez Walne Zgromadzenie.
- W przypadku braku kandydatów, o których mowa w ust. 7 powyżej albo nie wyrażeniu przez nich zgody na powołanie do władz danego organu lub gdyby powołanie kolejnego członka danego organu Stowarzyszenia, w sposób określony w ust. 7 powyżej, miało naruszyć postanowienia ustępu poprzedzającego, przeprowadza się ponowne wybory na dane stanowisko.
Walne Zgromadzenie
Artykuł 20
- Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zgromadzenie.
- Walne Zgromadzenie może być:
- zwyczajne;
- nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd Główny raz w roku, zawiadamiając członków pisemnie o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad na co najmniej 14 dni przed wskazanym w zawiadomieniu terminie. Zwyczajne Walne Zgromadzenie powinno się odbyć nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia zakończenia roku obrotowego.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd Główny z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek:
- Komisji Rewizyjnej,
- 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych i nadzwyczajnych
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Zarząd Główny zwołuje w terminie nie dłuższym niż 6 tygodni od daty zgłoszenia wniosku. Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, o ile dalsze postanowienia Statutu nie stanowią inaczej.
- Jeżeli Walne Zgromadzenie nie może skutecznie obradować ze względu na brak kworum, o którym mowa w ust. 5 powyżej, Zarząd Główny wyznacza kolejny (drugi) termin odbycia Walnego Zgromadzenia, które może skutecznie obradować bez względu na liczbę uczestników. Drugi Termin Walnego Zgromadzenia powinien zostać wyznaczony przez Zarząd Główny w kolejnym zawiadomieniu o Walnym Zgromadzeniu i nie może być wyznaczony wcześniej niż po upływie 14 dni od pierwszego terminu Walnego Zgromadzenia.
- Obradami Walnego Zgromadzenia kieruje Przewodniczący Walnego Zgromadzenia wybierany każdorazowo w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów obecnych członków Stowarzyszenia bez względu na liczbę uczestników Walnego Zgromadzenia.
Artykuł 21
- W Walnym Zgromadzeniu z głosem stanowiącym (czynnym prawem wyborczym) udział biorą członkowie zwyczajni.
- W Walnym Zgromadzeniu z głosem doradczym mogą brać udział:
- członkowie honorowi, nadzwyczajni i wspierający
- zaproszeni goście.
Artykuł 22
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
- uchwalanie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej Stowarzyszenia;
- uchwalanie statutu i jego zmian;
- wybór i odwołanie członków wybieralnych władz Stowarzyszenia;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności wybieralnych władz Stowarzyszenia;
- nadawanie – na wniosek Zarządu Głównego lub Rady Stowarzyszenia – członkostwa honorowego;
- zatwierdzanie bilansu i innych sprawozdań finansowych;
- uchwalanie i zmiany regulaminu przyznawania i cofania certyfikatów: Terapeuty podejścia mindfulness, Instruktora podejścia mindfulness oraz superwizora podejścia mindfulness.
- uchwalanie i zmiana regulaminów działania wybieralnych władz Stowarzyszenia;
- decydowanie w sprawie udzielenia absolutorium członkom Zarządu Głównego;
- rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu i orzeczeń Sądu Koleżeńskiego;
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i o przeznaczeniu jego majątku.
Zarząd Główny
Artykuł 23
- Zarząd Główny składa się z 3 do 7 osób, w tym Prezesa Zarządu Głównego.
- Prezes Zarządu Głównego kieruje pracami Zarządu Głównego.
- Prezes Zarządu Głównego oraz pozostali członkowie Zarządu Głównego są wybierani przez Walne Zgromadzenie w głosowaniu tajnym. Za wyjątkiem funkcji Prezesa Zarządu Głównego, Zarząd Główny może postanowić o przypisaniu poszczególnym członkom Zarządu Głównego innych określonych funkcji.
- Prezes Zarządu Głównego może pełnić swoją funkcję jedynie przez dwie kolejne kadencje.
- Do składania oświadczeń woli we wszelkich sprawach, w tym zaciągania zobowiązań majątkowych, zawierania umów i udzielania pełnomocnictw w imieniu Stowarzyszenia uprawnionych jest dwóch członków Zarządu Głównego działających łącznie.
- Uchwały Zarządu Głównego podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków. W sytuacji równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa Zarządu Głównego.
- Uchwały Zarządu Głównego mogą być powzięte, jeżeli wszyscy członkowie Zarządu Głównego zostali poinformowani o posiedzeniu
- Posiedzenia Zarządu Głównego odbywają się w razie potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Posiedzenia Zarządu Głównego zwoływane są przez Prezesa Stowarzyszenia, a w razie jego nieobecności przez innego upoważnionego przez niego członka Zarządu Głównego lub połowę członków Zarządu Głównego.
Artykuł 24
- W obradach Zarządu Głównego z głosem stanowiącym udział biorą członkowie Zarządu Głównego.
- W obradach Zarządu Głównego z głosem doradczym mogą brać udział zaproszeni goście oraz przewodniczący lub przedstawiciele Komisji Rewizyjnej.
Artykuł 25
Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
- reprezentowanie Stowarzyszenia i działanie w jego imieniu;
- kierowanie całokształtem działalności Stowarzyszenia, zgodnie z postanowieniami statutu oraz uchwałami i zaleceniami Walnego Zgromadzenia;
- uchwalanie planów działalności merytorycznej, preliminarza i budżetu;
- zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia;
- podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu i obciążaniu majątku nieruchomego i ruchomego Stowarzyszenia;
- przyjmowanie członków zwyczajnych, nadzwyczajnych i wspierających do Stowarzyszenia;
- występowanie do Walnego Zgromadzenia w sprawie nadania członkostwa honorowego;
- wydawanie na wniosek Rady Stowarzyszenia, certyfikatów Terapeuty podejścia mindfulness, Instruktora podejścia mindfulness oraz superwizora podejścia mindfulness jak również odebranie , na mocy orzeczenia Sądu Koleżeńskiego, wydanych certyfikatów.
- podejmowanie uchwał w sprawie członkostwa Stowarzyszenia w stowarzyszeniach krajowych i zagranicznych;
- ustalanie wysokości składek członkowskich i zasad ich opłacania i w szczególnych przypadkach zwalnianie z obowiązku płacenia składki członkowskiej;
- ustalanie regulaminu wynagrodzeń pracowników Stowarzyszenia;
- zwoływanie Walnego Zgromadzenia;
- coroczne składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zgromadzeniu.
Komisja Rewizyjna
Artykuł 26
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 – 5 osób wybieranych przez Walne Zgromadzenie.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają ze swego grona Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji w wybieralnych władzach Stowarzyszenia, ani być pracownikami Stowarzyszenia.
Artykuł 27
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Stowarzyszenia powołanym do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
- Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie co najmniej raz do roku całokształtu działalności Stowarzyszenia;
- występowanie do Zarządu Głównego lub Walnego Zgromadzenia z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontrolnych;
- prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia w razie stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd Główny z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu Głównego;
- zwołanie Walnego Zgromadzenia, w razie nie zwołania go przez Zarząd Główny w terminie określonym w statucie;
- składanie na Walnym Zgromadzeniu wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium dla członków Zarządu Głównego;
- coroczne składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zgromadzeniu;
- prawo żądania od członków i władz Stowarzyszenia złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
- Przedstawiciele Komisji Rewizyjnej mogą brać udział z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Głównego i Rady Stowarzyszenia.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby jej członków. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej
- Szczegółowy tryb i zasady działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin uchwalony mocą uchwały Walnego Zgromadzenia.
Rada Stowarzyszenia
Artykuł 28
- Rada Stowarzyszenia jest organem doradczym Stowarzyszenia.
- W skład Rady Stowarzyszenia wchodzi od 7 do 15 członków wybieranych przez Walne Zgromadzenie.
- Do kompetencji Rady Stowarzyszenia należy:
- wnioskowanie do Zarządu głównego o wydanie wskazanej osobie certyfikatu Terapeuty podejścia mindfulness, Instruktora podejścia mindfulness oraz superwizora podejścia mindfulness;
- wnioskowanie do Walnego Zgromadzenia o nadanie wskazanej osobie członkostwa honorowego;
- zatwierdzanie regulaminów sekcji Stowarzyszenia.
- Szczegółowy tryb i zasady działania Rady Stowarzyszenia określa regulamin przyjęty mocą uchwały Rady Stowarzyszenia.
Sąd Koleżeński
Artykuł 29
- Sąd Koleżeński składa się z od 3 do 6 członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
- Na pierwszym posiedzeniu członkowie Sądu Koleżeńskiego wybierają ze swego grona przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza
- Członkowie Sądu Koleżeńskiego nie mogą pełnić funkcji w innych wybieralnych władzach Stowarzyszenia.
Artykuł 30
- Sąd Koleżeński orzeka w składzie trzyosobowym.
- Obradom Sądu Koleżeńskiego przewodniczy przewodniczący Sądu Koleżeńskiego lub wiceprzewodniczący.
- Decyzje Sądu Koleżeńskiego zapadają zwykłą większością głosów.
Artykuł 31
Postępowanie przed Sądem Koleżeńskim toczy się na zasadzie równości stron, z zapewnieniem stronom prawa do obrony, a także odwołania się do Walnego Zebrania.
Artykuł 32
Do kompetencji Sądu Koleżeńskiego należy:
- rozpoznawanie spraw, związanych z naruszeniem prawa, postanowień statutu lub godności osób, z którymi psychoterapeuta miał styczność w ramach swojej działalności zawodowej, zgłoszonych przez organy lub członków Stowarzyszenia;
- rozpoznawanie i rozstrzyganie sporów pomiędzy członkami a władzami Stowarzyszenia;
- coroczne składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zebraniu.
Artykuł 33
Sąd Koleżeński może nałożyć następujące sankcje:
- upomnienia;
- nagany;
- zawieszenia w prawach członkowskich na okres od 6 do 12 miesięcy;
- odebrania certyfikatu Terapeuty podejścia mindfulness, Instruktora podejścia mindfulness oraz superwizora podejścia mindfulness;
- wykluczenia z Stowarzyszenia.
Artykuł 34
Szczegółowy tryb i zasady działania Sądu Koleżeńskiego określa regulamin ustalony mocą uchwały Walnego Zebrania.
Rozdział V
Sekcje Stowarzyszenia
Artykuł 35
- Członkowie Stowarzyszenia w liczbie co najmniej 10 osób mogą tworzyć merytoryczne sekcje dla poszczególnych specjalności w ramach podejścia mindfulness. Utworzenie sekcji wymaga zgody Zarządu Głównego.
- Zasady funkcjonowania sekcji określa regulamin zatwierdzony przez Zarząd Sekcji oraz Zarząd Główny.
Rozdział VI
Majątek Stowarzyszenia i gospodarka finansowa
Artykuł 36
Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze oraz wartości niematerialne i prawne.
Artykuł 37
Na fundusze Stowarzyszenia składają się:
- wpływy uzyskiwane ze składek członkowskich
- dochody z nieruchomości i ruchomości będących własnością lub w użytkowaniu Stowarzyszenia
- darowizny, zapisy i spadki, granty, środki pochodzące z ofiarności prywatnej, zbiórki publiczne.
Rozdział VII
Zmiana Statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
Artykuł 38
- Uchwalenie statutu lub jego zmiana przez Walne Zgromadzenie wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zgromadzenie wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zgromadzenie powołuje Komisję Likwidacyjną, która przeprowadzi likwidację Stowarzyszenia. Walne Zgromadzenie wskazuje także fundacje i stowarzyszenia, nie nastawione na osiąganie zysku, na rzecz których przejdzie majątek Stowarzyszenia, po wypełnieniu jego zobowiązań.
Artykuł 39
Stowarzyszenia współpracuje z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami i instytucjami, o tym samym lub podobnym profilu działania oraz może pozostawać członkiem tych organizacji na zasadach pełnej autonomii.
Artykuł 40
- Stowarzyszenie opiera działalność na pracy społecznej członków.
- Stowarzyszenie może zawierać umowy o pracę lub inne podobne umowy.